Article headline
Alles over de UNNO MITH 2025 – zoals ik het ervaar!
Bikes

Alles over de UNNO MITH 2025 – zoals ik het ervaar!

Dit is geen gewone e-bike. Dit is een futuristische raket met pedalen.

Alles over de UNNO MITH 2025 – zoals ik het ervaar!

De nieuwe UNNO MITH is afgeslangt

Ja hoor, daar is-ie dan. De UNNO MITH 2025. En ik ga je gelijk zeggen: dit is geen gewone e-bike. Dit is een futuristische raket met pedalen. Een soort Tesla op twee wielen, maar dan zonder de file en met modder in je gezicht. Als iemand die al sinds 2023 UNNO rijdt – ja, ik ben zo'n early adopter met een zwak voor strak carbon en Spaans design – kan ik met volle overtuiging zeggen: ze hebben het geflikt. Ze hebben deze fiets echt naar een compleet nieuw niveau gebracht.

Nieuwe motor, nieuw frame, nieuwe frustraties als je net je oude MITH had afbetaald. Maar geloof me, deze upgrade is het waard. Ze hebben het hele carbon frame opnieuw ontworpen, maar zo subtiel dat je denkt: "hij lijkt best op de vorige." Tot je erop stapt en denkt: "Oh. Wow. Oké. Dit is anders."

Het frame – dunner, strakker, slimmer

Nee, deze foto is niet in portrait modus genomen!

Het frame is nog steeds 100% carbon, maar voelt compacter en stijver. Alsof het niet alleen lichter is geworden, maar ook slimmer. De onderbuis is dunner dan die van z'n voorganger en vergeleken met andere 800Wh e-bikes (hallo, Mondraker en Orbea) oogt de MITH ineens slank. Ja, slank. Dat mag je zeggen over een e-bike van 21 kilo. Hij is ook 1,5 kg lichter dan het vorige model – dat merk je echt op de trail, vooral als je hem over een boomwortel moet tillen terwijl je adem klinkt als een oude espresso-apparaat.

En eindelijk: langere dropper posts in alle maten! 60mm extra insertie – dat betekent dat ik (1m70, maat S1) van 125mm naar 170mm dropper kon. Geen gehannes meer.

Over die motor...

Cesar heeft nieuwe schoenen, zien jullie dat ook?

DJI Avinox. Ja, die DJI van de drones. Ze hebben een motor gebouwd die stiller, krachtiger en kleiner is dan alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd. 108 Nm koppel standaard, 120 Nm in Boost, en dan krijg je ook nog eens een maximale piek van 1000W. Tien. Honderd. Watt. Voor 30 seconden. Als je dat activeert op een steile klim, voel je je alsof je met een raket de Nok van Schoorl op schiet. Je hoeft niet eens hard te trappen. Hij doet het gewoon. En als je denkt: “Dat vreet zeker stroom?” – nope. Je krijgt er een 800Wh batterij bij die in 2 uur en 25 minuten volledig vol is. Serieus.

En voor de mensen die obsessief bezig zijn met gewicht (ik kijk naar mezelf): je kunt ook een 600Wh batterij monteren en dan komt hij onder de 21 kg. Ja, echt.

Tactile tech: OLED schermpje deluxe

't wordt tijd dat ik dit ook eens ga leren...

Bovenop de bovenbuis zit een prachtig 2-inch OLED touchscreen. Het lijkt alsof je naar een Apple Watch kijkt, maar dan op een fiets. 326 dpi, 800 nits, volledig geïntegreerd. En het doet alles: bluetooth, LTE, ANT+, GPS, uploads naar Strava, en zelfs je hartslagmeter verbinden. De sensoren in dit systeem meten werkelijk álles – van bandendruk tot acceleratie tot maanstand (oké, die laatste misschien niet, maar het zou me niet verbazen).

Je hebt 5 ondersteuningsmodi: Eco, Trail, Turbo, Auto en Boost. Die Auto-modus is briljant: hij past automatisch de ondersteuning aan zonder dat je hoeft na te denken. Boost is dan weer gewoon lomp. Maar op een goeie manier. Je rijdt lachend een 22% klim op terwijl je vrienden met hun Bosch motor achter je schelden.

Vering en geometrie – zachter waar nodig, harder waar het moet

Puur deisgn

Voor: FOX 38 Factory. Achter: FOX Float X2 Factory (bij de Pro, bij de Race zit er een iets bescheidener demper op). Alles voelt soepeler dan ooit, met net dat beetje extra progressie om flinke drops op te vangen zonder door te slaan.

Je kunt kiezen voor 30% SAG voor een neutrale geometrie of 35% als je écht los wilt. Dan wordt de balhoofdhoek een halve graad slapper en krijg je dat plakkerige DH-gevoel waar we allemaal stiekem van houden.

En ja, bescherming is er ook: nieuw spatbordje achter, dikkere kettingbeschermer, 155mm cranks (dus minder kans op pedaalslag), én Galfer schijven met geïntegreerde snelheidsensor. Strak.

Wielen, rubber en andere verslavingen

Genoeg gezegd...

De MITH blijft trouw aan de mullet setup – 29” voor en 27.5” achter. Waarom? Omdat het werkt. Voor stabiliteit, achter wendbaarheid. Klaar.

De Pro krijgt carbon NEWMEN wielen van net geen 1700g, de Race aluminium varianten van 2,9 kg. Beide versies rollen op Magic Mary’s met ultrazacht rubber voor, en iets steviger achter. Grip is absurd goed – ik kon op natte wortels nog bochten pakken alsof het zomer was.

Maten & prijzen – slik even

Maten: S1, S2, S3. Van 1m60 tot 1m99 zit je safe. En dankzij die langere zadelpeninzet kun je nu eindelijk een dropper met fatsoenlijk bereik monteren – zonder dat je zadel tegen je oren zit.

En dan de prijzen. Auw. Maar ook: logisch.

  • MITH PRO: €11.995
  • MITH RACE: €9.995 (was eerst nog €11.395 – prijsdaling, yay!)

Het is veel geld, ja. Maar dit is ook veel fiets.

Conclusie – of eigenlijk: oproep tot actie

Als je ooit het gevoel hebt gehad dat je e-MTB nét niet dat "wow"-gevoel gaf, dan is dit je kans. De UNNO MITH 2025 is geen e-bike. Het is een beest met hersenen. En stijl. En power. En flair. En... nou ja, je snapt me.

Vanaf nu te reserveren, wij hebben ze als allereerste binnen!. Maar wacht niet te lang. De aantallen zijn beperkt en jij wilt toch niet degene zijn die straks moet zeggen: "Ja, ik had 'm bijna besteld..."

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Reageren doe je hier!

Partner

Verder lezen