Article headline
Mijn eerste UNNO Review van de gloednieuwe UNNO IKKI.
Review

Mijn eerste UNNO Review van de gloednieuwe UNNO IKKI.

Een TQ aangedreven EMTB

Mijn eerste UNNO Review van de gloednieuwe UNNO IKKI.

Het is de eerste lichtgewicht EMTB van UNNO met de TQ HPR 50-motor welke 50 newtonmeter koppel biedt en een echt natuurlijk aanvoelende ondersteuning in een superlicht pakket. De motor weegt slechts 1,8 kg en wordt aangedreven door een interne 360 wattuur-batterij en kan verder worden uitgebreid met een optionele extender, waar de IKKI net genoeg ruimte heeft in het frame. Helaas moet je Bidon dan wel in je rugzak!

Mijn eerste rit met de UNNO IKKI kort verwoord

De eerste gedachte dat ik afstapte in Schoorl? Deze lichtgewicht EMTB voelt aan aan een XC-BIKE met extreem veel grip! En de veerweg is een zaligheid voor parcouren als Schoorl. HIj voelde zo licht aan, lichter dan mijn eigen MTB zonder motor, en das gek.. want de voorvork is toch echt een 38. Heuvel op zette ik de bike even in standje 2, gewoon even uitrusten terwijl anderen hun hartslag naar de 180 proppen, en dan de afdalingen, nou hou maar op... ik kan er niet over uit, wat een fiets is dit!!!!

s' Avonds thuis

Tijdens het eten, even kijken naar je fiets. Het is al lang geleden dat ik zo lang naar een fiets kon kijken. Nou.. lekker laden en morgenochtend naar Schoorl!

De UNNO IKKI, Kunst in de keuken!

MOTOR, MULLET, VEERWEG

De IKKI is de nieuwste in de reeks en volgt de kenmerkende ontwerpstijl van UNNO, waarbij ze het opvallende frame design combineren met het TQ-systeem om een fiets te leveren die zo slank en zo weinig als mogelijk op een e-bike lijkt, zodat hij net als een gewone fiets oogt, maar je toch wat extra ondersteuning biedt voor de beklimmingen. Aan de voorkant heb je een 170 mm vork, de Fox 38 Factory, en achterin heb je de beste 160 mm veerweg met een 29" wiel voor en een 27,5" wiel achter, in een zogenaamde 'mullet'-opstelling, wat de balans en handling geeft die UNNO graag zo wilde. Als je eenmaal bekend bent met de Mullet, wil je niet anders meer voor elektrisch naar mijn bescheiden mening., iedere bocht is een zaligheid.

UNNO IKKI

ANDERS? NEE BEKEND...

UNNO maakt gebruik van hun interpretatie van een VPP-achtig dubbel koppelingssysteem, wat we ook een beetje kennen van de Pivot Bikes, het zorgt voor een interessante kinematica met veel pedaalondersteuning. Maar het meest opvallende kenmerk is de progressie van dit systeem, waarbij je een progressie hebt van meer dan 50% in de hefboomratio. Dit betekent dat je idealiter tussen de 30% en 40% 'sag' rijdt, wat de geometrie aanzienlijk verandert als je daadwerkelijk op het pad bent, en tot nu toe is bewezen dat het behoorlijk goed presteert in de eerste ritten. Het ophangsysteem helpt ook om de fiets zijn unieke uitstraling te geven, met een super laag zwaartepunt dankzij het frameontwerp, met de grote zadelpenklem daar, en alles netjes laag bij de grond.

Het design maakt de toegang tot de schokdemper een beetje lastig, maar gezien het aantal keren dat je meestal aanpassingen aan de fiets maakt, is de lichte extra complexiteit geen dealbreaker in mijn ogen. Het is gewoon iets waar je een beetje mee moet worstelen. Het is niet onmogelijk om bij de schokdemper te komen om deze af te stellen, maar het is zeker een beetje extra gedoe om de schokdemperpomp aan te sluiten of om bij de dempingsinstellingen van de schokdemper te komen.

De prachtige afwerking van de UNNO IKKI

AFWERKING VAN DE UNNO IKKI

Net als de rest van de UNNO-reeks is de IKKI gemaakt van koolstofvezel van een zeer gerenommeerde fabriek en ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit. Hij heeft ook een hele mooie lakafwerking en is goed beschermd. Voorop heb je een geïntegreerde stuur- en stuurpencombinatie van hun in-house Duh-componentenlijn, en het is prachtig om te zien. Ze leiden de kabels ook erg netjes weg door het balhoofd.

Andere integraties zijn onder meer een geïntegreerde zadelpenklem op de zadelpenmast, evenals een mooie geïntegreerde kettinggeleider en voldoende frame bescherming om het mooi stil te houden tijdens het rijden. Momenteel biedt UNNO deze IKKI aan in drie verschillende afwerkingsniveaus: de IKKI Race, de IKKI Elite en de IKKI Factory die wij nu testen. De Factory is de meest luxe uitvoering, op de andere uitvoeringen komen wij later zeker terug!

Unieke afwerking van het stuur

Op het stuur heb je de geïntegreerde stuur- en stuurpencombinatie van koolstofvezel, super schoon en behoorlijk licht. Je krijgt een set Formula Cura 4-remmen met een 220 mm remschijf voor en een 200 mm remschijf achter. Deze heb ik niet vaak gebruikt in het verleden, maar ik was behoorlijk onder de indruk tijdens deze korte test. Fox Factory-vering aan beide uiteinden, hetzelfde voor de race- en fabrieksversies, maar wat de twee onderscheidt is de dropper. Bij de fabrieksspecificatie krijg je een AXS Reverb, terwijl je hier een OneUp dropper krijgt. Je krijgt een DT Swiss aluminium wielset bij deze, de mooie HX1700-wielen, die behoorlijk bomproof zijn en redelijk van gewicht. Terwijl je bij de fabrieksversie naar een Crankbrothers carbon synthesis wielset gaat.

UNNO IKKI Factory

XXAXS

Verder is er eigenlijk niet veel verschil. De fabrieksspecificatie heeft ook een XX AXS-aandrijflijn, het T-type, terwijl deze een GX AXS T-type heeft. Dus er zit een prijsverschil van ongeveer €2000 tot €3000 tussen de twee fietsen, maar het is veilig om te zeggen dat als je deze koopt, je waarschijnlijk niet teleurgesteld zult zijn in de specificaties.

Uno biedt de II aan in maten van S1 tot S3, wat neerkomt op small, medium en large. Dit is een S3 die ik heb getest, het is de grootste maat. De achterkant is 450 mm, wat vrij lang is om voldoende gewicht op het voorwiel te krijgen tijdens het klimmen. Je hebt een balhoofdhoek van 64° en een zadelpenhoek van 77°.

Nu we alle details over de UNNO IKKI hebben gehad, gaan we over naar het rijden. We hebben tot nu toe drie dagen op de IKKI Factory gereden op trails in Harderwijk en Schoorl, genoeg tijd om een beejte agressief te rijden en met de instellingen te spelen. Toch zou ik de fiets graag ook willen testen op de afdalingen in Amerongen, daar lijkt hij toch echt voor gemaakt!

Hier kun je minder snel bij als bij een normale Full Suspesnion

AFSTELLEN VAN DE IKKI IS EVEN DE TIJD NEMEN

Nadat alles eenmaal was afgesteld, was wel een beetje wennen. UNNO adviseert om de fiets in te stellen met 35% sag, wat overeenkomt met 23 mm schok-sag. Als je eenmaal op de fiets zit, merk je dat hij heel soepel rijdt. Er is bijna geen doorbraakweerstand waardoor de achtervering super comfortabel en responsief is. Het is duidelijk dat de progressie van het hefboomsysteem ervoor zorgt dat er heel weinig kracht nodig is om de schok in werking te zetten, wat zorgt voor een vloeiend en consistent rijgedrag.

Niemand ziet dat je elektrisch rijdt op deze IKKI met TW motor

Als je begint met trappen, merk je dat de geometrie van de fiets goed is ontworpen om dit te ondersteunen, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een wheelie zit. De fiets is ontzettend comfortabel tijdens het klimmen, en de TQ-motor is stil en reageert goed. Hoewel het misschien niet de krachtigste motor is, biedt hij genoeg ondersteuning om je gemakkelijk de heuvels op te krijgen.

Je zult merken dat mountainbikers gaan twijfelen of je nu elektrisch rijdt of niet.

Wat een prachtig schouwspel

Tijdens de afdalingen komt de UNNO IKKI echt tot leven. De fiets biedt veel ondersteuning en voelt solide aan, vooral als je hem op de limiet rijdt. Hoewel hij niet de meest speelse fiets is vanwege het langere achterstuk en de progressie, is hij ideaal om hard en agressief mee te rijden.

Hij is weer schoon! Ben jij klaar voor een Testrit?

Bekijk hier de UNNO IKKI Factory

MEER INFORMATIE
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Reageren doe je hier!

Partner

Verder lezen